کوچک کردن پره های بینی

دانستنی های عمل زیبایی بینی
فهرست مطالب

کوچک کردن پره های بینی یکی دیگر از انواع جراحی زیبایی بینی می باشد که در جهت زیبایی و همچنین کوچک کردن بینی انجام می شود. یکی از دغدغه های بسیاری از افراد متقاضی جراحی بینی، پهن بودن بیش از اندازه سوراخ های بینی در آن ها می باشد. کوچک کردن سوراخ های بینی یکی از روش های جراحی بینی پهن می باشد. در افراد با بینی های پهن معمولا سوراخ های بینی پهن و بزرگ می باشند .

کوچک کردن پره های بینی بیشتر درافراد با بینی های گوشتی به چشم می خورد. بینی های گوشتی با خاصیتی که دارند معمولا بزرگ، پهن و پره های بینی بزرگی دارند.

در طی جراحی ترمیمی پره های بینی، جراح بینی برای کوچک کردن پره های بینی از برش هایی در کناره های بینی استفاده می کند. کوچک کردن پره های بینی به روش جراحی بینی بستگی ندارد، هم در روش باز و هم در روش بسته کناره های بینی برش داده می شوند. در صورتی که از نمای روبه رو، فاصله پره های بینی بیشتر از فاصله دو چشم باشد، فرد اقدام به کوچک کردن پره های بینی می کند. جراحی ترمیمی بینی می تواند تغییرات قابل ملاحظه ای در چهره افراد ایجاد کند.

ساختار کلی بینی در جراحی پره های بینی

همانطور که می دانید بینی از قسمت های مختلفی تشکیل شده است، به سوراخ های بینی، پره های بینی نیز گفته می شود، سوراخ های بینی ناحیه گرد خارجی بینی می باشند که در اصلاح می توان به آن حفره بینی نیز بگوییم. این سوراخ ها تا تیغه بینی امتداد می یابند، تیغه بینی سبب تفکیک سوراخ های بینی از یکدیگر می شوند.

در جراحی زیبایی بینی پره های بینی می توانند در نتیجه جراحی بینی تاثیر گذار باشند. پره های بینی دارای بافتی نرم می باشند در صورتی که این بافت بیش از اندازه بزرگ باشد در نتیجه پره های بینی نیز بزرگ تر می شوند .

آیا کوچک کردن بیش از حد پره های بینی عوارضی دارد ؟

بیشتر افراد متقاضی برای جراحی ترمیمی پره های بینی این سوال را دارند، که آیا کوچک کردن بیش از حد پره های بینی می تواند برای آن ها عوارضی به همراه داشته باشد یا خیر. در صورتی که فرد برای کوچک کردن بیش از حد بینی اصرار داشته باشد باید جراح بینی بیمار خود را متقاعد کند که پره های بینی همانند دریچه هایی برای تنفس فرد می باشند و در صورت کوچک کردن بیش از حد، پره های بینی به تیغه بینی نزدیک می شوند و ممکن است در روند تنفسی فرد اختلال ایجاد کنند و نیاز به جراحی ترمیمی بینی در آن ها دیده شود .

اقدامات قبل از جراحی پره های بینی

یک جراح بینی خوب باید قبل از جراحی بینی، بینی را به طور کامل از تمامی جهات بررسی کند .با بررسی های لازم جراح بینی در رابطه با نتیجه جراحی بینی و نحوه جراحی بینی با بیمار خود صحبت می کند، اگر قصد بیمار از جراحی بینی تنها جراحی پره های بینی باشد، سوراخ های بینی از تمام جهات بررسی می گردد تا بتوان تاثیر خوبی بر نتیجه جراحی بینی گذاشت. در نتیجه بیمار با نحوه و البته نتیجه جراحی بینی آگاه می شود .

نحوه جراحی پره های بینی

این جراحی در دسته جراحی هایی می باشد که باید بسیار دقیق انجام شود، جراح در این جراحی باید با مهارت کافی پیش برود. بعد از بیهوش کردن بینی جراح بینی برش های پره های بینی را انجام می دهد و این برش ها باید بر مبنای بررسی های قبل از جراحی بسیار دقیق و حرفه ای زده شود، در نتیجه مهارت جراح بینی بسیار مهم می باشد .

جراح بینی باید حتما قبل از جراحی بینی، بینی را از جهات زیر بررسی کند

  • بینی باید از زاویه بغل بینی بررسی گردد .
  • بینی باید از زاویه پایین نوک بینی در مقایسه با سوراخ های بینی بررسی گردد.
  • بینی باید از زاویه روب رو و البته اندازه های پره های بینی به طور کامل بررسی گردد .

چه افرادی نیاز به جراحی بینی با هدف کوچک کردن پره های بینی خود دارند؟

افرادی که بینی آن ها دارای سوراخ های عریضی می باشد، در نتیجه پره های بینی سبب ناهماهنگی در چهره آن ها شده است، می توانند با جراحی کوچک کردن بینی های خود این عدم تقارن را اصلاح کنند. کوچک کردن پره های بینی بیشتر همراه با جراحی سر بینی و جراحی پل بینی برای افراد انجام می شود. فرد می تواند بعد از جراحی بینی تغییرات قابل ملاحظه ای را در چهره خود مشاهده کند، البته چون این نوع از جراحی بیشتر در افراد با بینی های گوشتی دیده می شود، باید برای دیدین نتایج نهایی جراحی بینی تا دوران بهبودی کامل تحمل کنید .

عدم رضایت از عمل زیبایی بینی

عدم رضایت از عمل زیبایی بینی در بعضی موارد و بسته به شرایط خاص برای افراد به وجود می آید .

جراحی بینی می تواند علت های خاصی داشته باشد و همچنین عدم رضایت از عمل زیبایی بینی نیز می تواند دلایل خاص خود را داشته باشد. از جمله این علت ها می تواند آسیب دیدگی ناشی از تصادفات رانندگی باشد و اینکه عارضه به دلیل بیماری خاصی به وجود آمده باشد. به هر حال عوارض بینی به هر دلیلی باشد نتیجه آن بهبود ظاهر و رفع ایرادات بینی می باشد.

نتیجه جراحی بینی برای همه ی افراد رضایت بخش نیست و ممکن است افرادی وجود داشته باشند که از نتیجه عمل خود راضی نباشند و به طور کلی ممکن است رضایت کامل از عمل زیبایی بینی حاصل نشود.

به طور کلی هر فردی که عمل بینی انجام می دهد ممکن است به دلیل عدم آگاهی درباره عمل بینی انتظار معجزه از عمل خود داشته باشد. این گونه افراد لازم قبل از جراحی رینوپلاستی جلسات متعدی با جراح بینی خود مشاوره داشته باشند تا یک نگاه واقع بینانه نسبت به جراحی خود پیدا نمایند. زیرا عدم رضایت از عمل زیبایی بینی می تواند مشکلات زیادی را از نظر روانی برای فرد به وجود آورد.

جراحی ترمیمی بینی (روتوش بینی)

معمولا کسانی خواستار جراحی ترمیمی بینی (secondary Rhinoplasty ) هستند که در عمل جراحی بینی خود تجربه کاملا رضایت بخشی نداشته اند و برای ترمیم مجدد بینی خود سطح انتظار بالایی دارند.

بعد از انجام جراحی بینی حدود 10 درصد از کل بیماران متقاضی  جراحی بینی ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی بینی و یا روتوش بینی داشته باشند.

روتوش بینی به دستکاری و تغییرات بعد از جراحی اولیه بینی گفته می شود. در این نوع از جراحی بینی با توجه به مشکلی که بعد از جراحی بینی  فرد با آن رو به رو شده، باید روتوش بینی انجام شود. دو نوع روتوش بینی توسط جراح انجام می شود، روتوش بینی بسته و روتوش بینی باز.

روتوش بینی بسته

در این روش جراح بینی روتوش بینی را در مطب، کلنیک و یا مکانی که عاری از هر نوع از عفونت است انجام می دهد.. این دسته از افراد ممکن است در تنفس کمی مشکل پیدا کرده باشند. همچنین ممکن است با کمی تراش استخوان و یا غضروف ظاهر بینی مطلوب شود و نیازی به جراحی مجدد بینی نباشد. در این روش با توجه به این که بافت بینی توانایی و پتانسیلش در جراحی بینی اولیه کم شده است، به بافت های بینی دست زده نمی شود و بسیار مورد استقبال می باشد.

روتوش بینی باز

در این روش با توجه به ایرادتی که در جراحی بینی اولیه بر روی بینی مانده، جراح ترمیم بینی اقدام به روتوش بینی می کند. ممکن این روش نیاز باشد تا از غضروف بدن خود فرد برای روتوش بینی استفاده کرد. غضروف ها از لاله گوش و یا سر دنده برداشته می شود. این غضروف ها در روتوش سوراخ های بینی استفاده می شود. برای انجام این نوع از روتوش بینی باید به شرایط بینی بیمار و میزان نیاز به جراحی روتوش بینی توجه کرد.

اهداف جراحی ترمیمی بینی

ممکن است بعد از جراحی بینی برخی از افراد نتیجه دلخواه خود را دریافت نکرده باشند به گونه ای که فرم بینی آن ها به حالتی در آمده باشد که تناسب کافی را با اجزای صورت نداشته باشد یا برآمدگی یا قوز بینی آن ها بطور کامل برطرف نشده باشد که در این صورت تصمیم به جراحی ترمیمی بینی خود می گیرند.

در برخی از افراد پس از جراحی بینی مشکلات تنفسی بوجود می آید به گونه ای که فرد به راحتی دیگر نمیتواند نفس بکشد و این مسئله برای او بسیار آزار دهند است که در این صورت تصمیم به ترمیم بینی خود می گیرد.

بطور کل جراحی ترمیمی بینی برای برطرف کردن مشکلات تنفسی و ظاهری که در جراحی بینی اولیه بوجود آمده است صورت می گیرد.

آیا جراحی ترمیمی بینی باعث بهبود وضعیت و رضایت بیمار خواهد شد یا نه؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که ابتدا باید بررسی شود که آیا توصیف بیمار از شرایط موجود در جراحی بینی خود منطقی و واقع بینانه است؟ اگر جواب این سوال مثبت باشد، با درنظر گرفتن شرایط می توان بیمار را برای جراحی ترمیمی بینی آماده نمود. برای ارزیابی این موقعیت عکس های قبل و بعد از جراحی بینی اولیه بیمار بسیار حائز اهمیت است .

مشکلات جراحی ترمیمی بینی

در جراحی های ترمیمی بینی بیمارانی که بد شکلی، پوست خیلی ضخیم، پوست خیلی نازک یا انحراف بینی دارند در جراحی ترمیمی مشکل خواهند داشت. یکی از بدترین شرایط جراحی ترمیمی بینی وقتی است که پوست برش های متعدد در قسمت پره ها و سوراخ های بینی خورده باشد که گاهی در بیماران برای بازسازی بینی باید به فکرترمیم و تامین پوست از ناحیه پیشانی و … بود که در این صورت توضیحات لازم به بیمار و همراهان داده می شود. و یا در بیمارانی که بینی شان خیلی کوچک و پوست آن کوچک و سفت شده است، با ماساژ پوست می توان پوست نرمی برای جراحی ترمیمی بینی و انجام پیوند غضروف ایجاد کرد .

شرایط روحی بیمار

در جراحی ترمیمی بینی وجراحی اولیه، ثبات روانی بیماران بسیار مهم و حائز اهمیت است. وقتی بیمار قدرت تشخیص مشکل خود را دارد و انتظارش از شرایط فیزیکی پوست و غضروف و … معقول است، کار برای پزشک جراح بسیار راحت تر خواهد بود .

زمان انتظار برای جراحی ترمیمی بینی

زمان انتظار برای جراحی ترمیمی بینی یا روتوش بینی، حداقل یک سال بعد از جراحی اولیه بینی بوده است. زیرا باگذشت این زمان مراحل ترمیم بینی کامل شده و تورم و کبودی بعد از جراحی بینی به طور کامل از بین رفته است. امتناع جراح بینی برای جراحی ترمیمی بینی علاوه بر دلایل ذکر شده به دلیل جلوگیری از آسیب های پوست می باشد. جراح بینی قبل از گذشت این زمان اقدام به انجام جراحی ترمیمی بینی نمی کند. جراحی ترمیمی بینی برای اعمال تغییرات و اصلاح دفورمیته های بینی انجام می شود .

گاهی بیمار قبل از برداشت آتل از روی بینی خود احساس نارضایتی از نتیجه جراحی بینی خود می کند و خواستار جراحی ترمیمی بینی می باشد، که کاملا غیر منطقی می باشد، بیمار باید بعد از انجام جراحی بین چند ماه صبر کند تا نتیجه نهایی را مشاهده کند .

در بینی های گوشتی نسبت به جراحی بینی استخوانی فرد باید از صبر و حوصله بیشتری برای دیدن نتیجه جراحی بینی خود برخوردار باشد، زیرا دوران نقاهت در جراحی بینی گوشتی زیاد می باشد.

نظر جراحی بینی در خصوص جراحی ترمیمی بینی

وقتی اقدام به جراحی ترمیمی بینی از سوی بیمار مطرح می شود، جراح بینی با بیمار صحبت کرده و متقاعد می نماید تا پایان دوره نقاهت صبرکند. پس از طی شدن این دوران اگر بیمار باز هم درخواست این عمل جراحی را داشت، پزشک اقدام به عمل می نماید.

گاهی ممکن است به دلیل جراحی پوست به طور کامل ترمیم نشود در نتیجه خونرسایی به آن با مشکل مواجه شود و با انجام جراحی پوست بیمار آسیب می بیند. برای بینی های گوشتی که از پوست ضخیم تری برخوردار هستند برای ترمیم پوست ،به زمان بیشتری نیاز دارند.

 

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی

Picture of دکتر محسن زارعی
دکتر محسن زارعی

جراح گوش و حلق و بینی

اینستاگرام ما را دنبال کنید